Zwemmen

Overzicht

Overzicht verschillende groepen

Zwemschool

Starten met zwemmen

Onze zwemschool ontvangt kindjes vanaf 4,5 jaar. Vanaf deze leeftijd beschikken de kinderen immers over de motorische vaardigheden om de lessen en technieken daadwerkelijk op te nemen.

Voordat het leren zwemmen kan worden opgestart, mag het kind geen watervrees hebben en moet het over bepaalde basisvaardigheden beschikken zoals belletjes blazen in het water, drijven, overleven in het water enz. Deze vaardigheden worden aangeleerd in de watergewenning en het kleuterzwemmen. In de daaropvolgende zwemlessen leren de kinderen een genormeerde slag aan.

De einddoelstelling is dat het kind vlot 25 meter schoolslag kan zwemmen zonder hulpmiddelen.

Watergewenning

Vanaf 4,5 jaar zijn kinderen welkom bij de watergewenning. Hier krijgen zij in groepjes van maximum 8 deelnemers een half uur les, en dit gedurende 10 lessen. Deze vinden plaats op zaterdag in verschillende reeksen. Startuur: om 8.00 uur, 9.00 uur, 12.00 uur of 13.00 uur.

Het doel van watergewenning is om je kleuter spelenderwijs vertrouwd te maken met het water om hem zo over de drempel van watervrees te helpen. De kleuter beleeft onvergetelijk water- en zwemplezier waarbij hij snel de opgestelde vaardigheden onder de knie zal hebben.

  • Doelstellingen
  1. in het water zitten en jezelf nat spatten
  2. in het water op en neer springen
  3. door het water stappen naar een drijvend voorwerp
  4. grote bellen blazen met de mond in het water
  5. op de handen stappen als een krokodil
  6. kopje onder gaan en voorwerpen oprapen
Foto jongentje watergewenning

Kleuterzwemmen

Vanaf 5 jaar kunnen de kinderen dan doorschuiven naar het kleuterzwemmen voor 10 lesjes van een half uur op maandag of woensdag en dit in groepjes van maximum 8 deelnemers. Startuur op maandag: om 19.30 uur. Startuur op woensdag: om 13.00 uur, 14.00 uur of 15.00 uur.

Wanneer de nodige vaardigheden verworven zijn in de watergewenning, mag het kind een niveau hoger. De vaardigheden geleerd in de watergewenning worden uitgebreid. We oefenen op drijven, stuwen, onder water gaan,...

  • Doelstellingen
  1. onder water door een hoepel kruipen
  2. vanop de kant in het water springen
  3. als een aapje zich verplaatsen aan de kant in het klein en diep bad
  4. bellen blazen met het hoofd helemaal onder water
  5. drijven als een ster op de rug (en buik)
  6. drijven in pijl op de rug (en buik)
  7. een drijvend voorwerp naar de overkant stuwen
  8. in het water springen en een voorwerp opduiken
Kindje zwemt schoolslag

Zwemlessen

Eens de kinderen 5,5 jaar zijn, kunnen ze starten met de zwemlessen. Hier krijgen zij 20 lessen. Deze lessen gaan door op dinsdag en vrijdag voor maximum 8 deelnemers (om 18.00 of 19.00 uur), OF op maandag en zaterdag voor maximum 5 deelnemers (op maandag om 17.30 uur of 18.30 uur en op zaterdag om 18.00 uur of 19.00 uur).

De vaardigheden drijven, stuwen en onder water gaan, komen nu goed van pas in de zwemlessen. De kinderen leren overleven in het water en worden een genormeerde slag aangeleerd waarmee zij een afstand van 25 meter kunnen overbruggen zonder problemen.

  • Doelstellingen
  1. vanaf de zwembadrand van het grote bad in het water springen
  2. brevet 25 meter zwemmen in een genormeerde slag (schoolslag of rugcrawl)
Kindje dat leert zwemmen met behulp van de trainer

Zwemgarantie

Wie onze zwemschool volledig doorloopt (watergewenning, kleuterzwemmen en zwemlessen) moet in staat zijn de einddoelstellingen van de zwemlessen te behalen. Dat is onze visie. Slaagt men er toch niet in om de einddoelstellingen van de zwemlessen te behalen, dan geven wij een gratis reeks van 10 lessen zwemgarantie. Hiervoor gelden de volgende drie voorwaarden:

  • Een zwemmertje heeft de 3 opeenvolgende reeksen van de zwemschool gevolgd.
  • Een zwemmertje was minstens 80% aanwezig.
  • Een zwemmertje had de juiste leeftijd vermeld in de groepen hierboven.

Watergewenning

zaterdag

3 - 10 - 17 - 24 - 31 oktober

14 - 21 - 28 november

5 - 12 december

Kleuterzwemmen

maandag

28 september

5 - 12 - 19 - 26 oktober

9 - 16 - 23 - 30 november

7 december

woensdag

30 september

7 - 14 - 21 - 28 oktober

18 - 25 november

2 - 9 - 16 december

Zwemlessen

maandag en zaterdag

28 september

3 - 5 - 10 - 12 - 17 - 19 - 24 - 26 - 31 oktober

9 - 14 - 16 - 21 - 23 - 28 - 30 november

5 - 7 - 12 december

dinsdag en vrijdag

29 september

2 - 6 - 9 - 13 - 16 - 20 - 23 - 26 - 30 oktober

10 - 13 - 17 - 20 - 24 - 27 november

1 - 4 - 8 - 11 december

Zwemclub

Het leren van volwaardige slagen

Eens de zwemschool achter de rug is, stappen de zwemmers over naar de zwemvervolmaking, van Kikkervisjes tot Sportzwemmers. In samenspraak met de trainers kan de zwemmer nadien overstappen naar het Sportzwemmen (recreatief traject) of kan hij kiezen voor de pre-competitie (C-groep).

Zwemvervolmaking

In de zwemvervolmaking hebben we 5 niveaugroepen. In deze groepen krijgen de zwemmers een technische opleiding. Ze perfectioneren de zwemslag die ze leerden in de zwemschool en leren nog 2 zwemslagen bij. Op het einde van de rit zal iedere zwemmer een degelijke zwemopleiding gehad hebben.

Trainster heeft uitleg aan kindjes

Kikkervisjes

Je hebt succesvol je zwemschool afgewerkt? Klaar voor het grote bad! De basisvaardigheden zullen terug veel aandacht krijgen, maar bij elke groep zal de moeilijkheidsgraad verhogen. We besteden aandacht aan het verbeteren van schoolslag, de zwemmer wordt voorbereid om te leren starten vanaf de startblok en de beginselen van de beenbeweging crawl worden ook aangeleerd.

  • Doelstellingen
  1. ontspannen drijven op de buik en rug
  2. correcte beenbeweging schoolslag
  3. voorwerpen kunnen opduiken in de kleine diepte
  4. zich veilig voelen in het diepe bad!
  5. 50 meter schoolslag zwemmen
  6. op de rug zwemmen
  7. inspringen van de startblok
  8. initiatie duiken in het diepe bad
  9. initiatie benen crawl
Gekke bekken trekken

Kikkertjes

Wanneer je bij de kikkertjes komt zal je al redelijk goed schoolslag kunnen. Dit kan echter nog beter: er wordt vooral gewerkt aan de ademhaling. We oefenen op langere afstanden en we zwemmen al een hele lengte benen crawl op onze rug!

  • Doelstellingen
  1. 100 meter schoolslag zwemmen in correcte stijl
  2. aquatisch ademhalen
  3. benen crawl 12,5m
  4. initiatie rugslag 12,5m
  5. uitdrijven 3 tellen met plankje
  6. schroeven
  7. initiatie voorwaartse koprol
  8. duiken
  9. voorwerpen opduiken in het ondiepe
Rugslag leren zwemmen

Waterschildpadden

Bij de waterschildpadden leren we rugslag zwemmen!

Er wordt veel variatie in de oefeningen voorzien teneinde verschillende motorische patronen aan te leren die belangrijk zijn voor een opgroeiend kind.

  • Doelstellingen
  1. uitdrijven schoolslag zonder plankje
  2. 100m schoolslag aquatisch ademhalen
  3. 200 meter schoolslag tot 400m schoolslag
  4. benen crawl 25m op zij met zwemvliezen
  5. 25 meter benen crawl met plankje zonder zwemvliezen
  6. afduwen van de boord op de rug
  7. 25m pijl op de rug
  8. 25m rugslag
  9. rechtstaand duiken vanop de boord
  10. koprol voorwaarts
  11. voorwerpen opduiken in het midden van het ondiepe
Crawl leren zwemmen

Guppies

Crawl leren zwemmen is hier de belangrijkste doelstelling. Daarnaast blijven we oefenen op de andere zwemstijlen, leren we grotere afstanden zwemmen, maar doen we ook speelsere opdrachten zoals stukken onder water zwemmen, snorkelen,...

  • Doelstellingen
  1. 400 meter schoolslag in correcte stijl met aquatisch ademhalen
  2. armen crawl met ademhaling om de 3 slagen
  3. 100m crawl ademen om de 2 slagen
  4. 50 meter benen crawl met plankje
  5. voorwerpen opduiken in het midden van het groot bad
  6. initiatie watertrappelen
  7. 800m vrije slag
  8. 10m onder water zwemmen
  9. duiken van de blok
  10. voorwaartse rol bij boord
  11. keerpunt schoolslag
Onder water zwemmen

Splash

In deze groep worden alle slagen geperfectioneerd. We leren een correcte startduik aan. Snel, maar toch juist zwemmen komt ook aan bod. Vijf keer per seizoen wordt er een Paco-wedstrijd georganiseerd waar de zwemmers vrijblijvend aan kunnen deelnemen.

  • Doelstellingen
  1. 800m schoolslag met aquatisch ademhalen
  2. 1000m vrije slag
  3. 200m crawl ademen om de 3 slagen
  4. 100m benen crawl met plank
  5. 25m onder water zwemmen
  6. voorwerpen opduiken in het diep
  7. startduik van de startblok
  8. start rugcrawl
  9. keerpunt schoolslag
  10. keerpunt crawl
  11. afduwen in pijl van muur en 5m benen crawl onder water
  12. 1 minuut watertrappelen

Kikkervisjes

Trainster heeft uitleg aan kindjes

Je hebt succesvol je zwemschool afgewerkt? Klaar voor het grote bad! De basisvaardigheden zullen terug veel aandacht krijgen, maar bij elke groep zal de moeilijkheidsgraad verhogen. We besteden aandacht aan het verbeteren van schoolslag, het kind wordt voorbereid om te leren starten vanaf de startblok en de beginselen van crawl worden ook aangeleerd.

  • Doelstellingen
  1. ontspannen drijven op de buik en rug
  2. correcte beenbeweging schoolslag
  3. voorwerpen kunnen opduiken in de kleine diepte
  4. zich veilig voelen in het diepe bad!
  5. 50 meter schoolslag zwemmen
  6. op de rug zwemmen
  7. inspringen van de startblok
  8. initiatie duiken in het diepe bad
  9. initiatie benen crawl

Kikkertjes

Wanneer je bij de kikkertjes komt zal je al redelijk goed schoolslag kunnen. Dit kan echter nog beter: er wordt vooral gewerkt aan de ademhaling. In de vorige groep leerde het kind al om benen crawl te zwemmen. In deze groep zullen we hieraan verder werken. Ook zullen de beginselen rugslag en het rolkeerpunt aan bod komen.

Gekke bekken trekken
  • Doelstellingen
  1. 100 meter schoolslag zwemmen in correcte stijl
  2. aquatisch ademhalen
  3. benen crawl 12,5m
  4. initiatie rugslag 12,5m
  5. uitdrijven 3 tellen met plankje
  6. schroeven
  7. initiatie voorwaartse koprol
  8. duiken
  9. voorwerpen opduiken in het ondiepe

Waterschildpadden

Rugslag leren zwemmen

Lange afstanden schoolslag komen aan bod bij de waterschildpadden. Zowel benen crawl als benen rugslag zijn van groot belang. De kinderen moeten oefenen op hun vormspanning. Er wordt veel variatie in de oefeningen voorzien teneinde verschillende motorische patronen aan te leren die belangrijk zijn voor een opgroeiend kind. De eerste armslagen rugslag worden gelegd.

  • Doelstellingen
  1. uitdrijven schoolslag zonder plankje
  2. 100m schoolslag aquatisch ademhalen
  3. 200 meter schoolslag tot 400m schoolslag
  4. benen crawl 25m op zij met zwemvliezen
  5. 25 meter benen crawl met plankje zonder zwemvliezen
  6. afduwen van de boord op de rug
  7. 25m pijl op de rug
  8. 25m rugslag
  9. rechtstaand duiken op de boord
  10. koprol voorwaarts
  11. voorwerpen opduiken in het midden van het ondiepe

Guppies

Armen crawl zijn in deze groep van groot belang. Er wordt heel veel gewerkt om correct te leren ademen. Het kind moet het gewoon worden om met het hoofd/gezicht in het water te zwemmen en zijwaarts te komen ademenen omdat je zo je vormspanning niet verliest. Vervolgens zal het ook zijn adem leren inhouden en ten slotte staat ook het keerpunt schoolslag op de planning.

Crawl leren zwemmen
  • Doelstellingen
  1. 400 meter schoolslag in correcte stijl met aquatisch ademhalen
  2. armen crawl met ademhaling om de 3 slagen
  3. 100m crawl ademen om 2 slagen
  4. 50 meter benen crawl met plankje
  5. voorwerpen opduiken in het midden van het groot bad
  6. initiatie watertrappelen
  7. 800m vrije slag
  8. 10m onder water zwemmen
  9. duiken van de blok
  10. voorwaartse rol bij boord
  11. keerpunt schoolslag

Splash

Onder water zwemmen

In deze groep concentreren we ons op rugslag, schoolslag en crawl. Je zal langere afstanden leren volhouden met een correcte techniek. De startduik en de keerpunten worden belangrijker.

  • Doelstellingen
  1. 800m ss met aquatisch ademhalen
  2. 1000m vrije slag
  3. 200m crawl ademen om de 3 slagen
  4. 100m benen crawl met plank
  5. 25m onder water zwemmen
  6. voorwerpen opduiken in het diep
  7. startduik van de startblok
  8. start rugcrawl
  9. keerpunt schoolslag
  10. keerpunt crawl
  11. afduwen in pijl van muur en 5m benen crawl onder water
  12. 1 minuut watertrappelen

Recreatief zwemmen OF pre-competitie

Na de Splash-groep is het eigenlijk de bedoeling dat de zwemmer een keuze maakt hoe hij wil dat zijn sport evolueert. Ofwel kiest de zwemmer voor het recreatief traject, waarbij hij eventueel later kan doorschuiven naar de volwassenen of de triatleten. Ofwel kiest de zwemmer voor de C-groep, dat is een precompetitie-groep, waarbij het dus de bedoeling is dat het kind later doorschuift naar de competitie om dan deel te nemen aan officiële wedstrijden.

Meisje tijdens Splash-wedstrijd

C-groep

De C-groep is de voorbereiding op de competitie (A- en B-groep). Er worden meer trainingen gezwommen ter voorbereiding op de competitie. Er wordt extra veel aandacht besteed aan techniek. Je zal wisselslag onder de knie moeten krijgen, waardoor je dus eerst vlinderslag zal moeten leren. Ook aan je keerpunten en aan je start zal er worden gewerkt. Na deze groep kan je doorschuiven naar het competitiezwemmen. Is het competitiezwemmen toch niets voor jou, dan kan je doorschuiven naar de sportzwemmers.

Meisje duikt onder water

Sportzwemmers

Wie geen competitie wil doen, kon tot vorig seizoen aansluiten bij de Dolfijnen of de Zeeduivels. Vanaf seizoen 2020-2021 veranderen we deze groepen in Sportzwemmers! Er zal minder worden gespeeld en meer serieus getraind. De zwemmers zullen worden ingedeeld naar niveau en leeftijd door onze trainers. Door te trainen bij de Sportzwemmers bouw je een goede conditie op en leer je lange afstanden afleggen. Sportzwemmen is een goede voorbereiding voor wie triatleet wil worden.

Er wordt geoefend op alle zwemstijlen, ook op vlinderslag. Maar ook van reddend zwemmen zal je kunnen proeven (met het hoofd boven water zwemmen, sleeptechnieken, afstanden onder water zwemmen).

Volwassenzwemmen en triatleten

Ook als volwassene kan je bij ons terecht voor recreatief zwemmen of als triatleet. Deze twee groepen trainen op verschillende momenten. De volwassenen krijgen 1 maal droogtraining met aansluitend zwemtraining aangeboden, de triatleten kunnen twee zwemtrainingen afleggen. Bij ons heb je dus de mogelijkheid om levenslang te zwemmen!

Kikkervisjes

Maandag: 17u30 - 18u15

Vrijdag: 18u - 18u45

Kikkertjes

Maandag: 17u30 - 18u15

Vrijdag: 18u - 18u45

Waterschildpadden

Woensdag: 13u - 14u

Zaterdag: 12u15 - 13u30

Guppies

Woensdag: 13u - 14u

Zaterdag: 12u15 - 13u30

Splash

Maandag: 18u30 - 19u15

Zaterdag: 8u30 - 9u30

Sportzwemmers 1

Woensdag: 14u15 - 15u30

Zondag: 17u - 18u30

Sportzwemmers 2

Woensdag: 14u15 - 15u30

Zondag: 17u - 18u30

C-groep

Maandag: 18u30 - 19u30

Woensdag: 19u - 20u30 (omnisport)

Vrijdag: 19u30 - 20u30

Zaterdag: 8u30 - 9u30

Volwassenen

Woensdag: 20u15 - 21u45

Triatleten

Woensdag: 20u15 - 21u45

Zondag: 17u - 18u30

Competitie

De kers op de taart

Voor zij die echt gebeten zijn door de zwemmicrobe en maar niet genoeg krijgen van de geur van chloor is er de competitie-afdeling. Minstens elke dag, behalve de zondag, werken we aan je zwemstijl en conditie om op regelmatige basis jezelf te bewijzen op wedstrijden. In deze groep nemen de zwemmers deel aan regionale, provinciale, nationale en internationale competities. Iedere zwemmer probeert het beste uit zichzelf te halen. Zwemmen is een zeer technische sport, een sport waar hard moet getraind worden indien men wil presteren.

Trainingsuren A-groep - kern

Maandag

Zwemmen: 6u - 7u30

Zwemmen: 19u30 - 21u15

Dinsdag

Zwemmen: 18u - 19u45

Woensdag

Omnisport: 19u - 20u30

Donderdag

Zwemmen: 6u - 7u30

Zwemmen: 19u30 - 20u45

Vrijdag

Zwemmen: 19u - 20u45

Zaterdag

Zwemmen: 6u45 - 8u30

Zwemmen: 18u - 19u30

Wie traint hoeveel?

Iedereen doet minstens 6 zwemtrainingen, eenmaal omnisport en tweemaal krachttraining per week.

Vakantieperiodes

Tijdens de vakantieperiodes gelden er afwijkende trainingsuren.

Trainingsuren B-groep - jeugdkern

Maandag

Zwemmen: 19u30 - 20u45

Dinsdag

Zwemmen: 18u - 19u45

Woensdag

Omnisport: 19u - 20u30

Donderdag

Zwemmen: 19u30 - 20u45

Vrijdag

Zwemmen: 19u - 20u30

Zaterdag

Zwemmen: 18u - 19u30

Wie traint hoeveel?

Iedereen geboren in 2007 of 2008 doet 5 zwemtrainingen + eenmaal omnisport. Iedereen geboren in 2009 of 2010 doet 4 zwemtrainingen + eenmaal omnisport.

Vakantieperiodes

Tijdens de vakantieperiodes gelden er afwijkende trainingsuren.

Aquafitness

Ontspanning voor jong en oud

De letterlijke vertaling van aqua is water en van fitness is dat fitheid: je gebruikt dus water als medium om de algemene fitheid te behouden en te verbeteren. Deze bewegingsvorm wordt vooral recreatief beoefend en wordt aan iedereen aangeraden want het is heel erg goed voor jouw gezondheid. Doordat de bewegingen vooral verticaal in het water worden uitgevoerd, is de weerstand maximaal. Snelheid speelt hier geen rol, maar wel de intensiteit, de duur en de hartfrequentie. Je balans, coördinatie, lenigheid, uithoudingsvermogen, kracht en snelheid krijgen een boost!

Reeks 1 (oktober - december)

6 - 13 - 20 - 27 oktober

10 - 17 - 24 november

1 - 8 - 15 december

Reeks 2 (januari - maart)

Deze data zijn nog niet gekend.

Reeks 3 (mei - juni)

Deze data zijn nog niet gekend.

De lessen gaan telkens door van 20u tot 20u45 en hebben een eigen opbouw, dus een les missen is geen probleem.

Tegemoetkoming voor leden van sportclubs

De verschillende ziekenfondsen geven een tegemoetkoming aan alle jeugdige leden die sport beoefenen. Iedere zwemmer die lid is van een zwemclub, aangesloten bij de Vlaamse Zwemfederatie en erkend door Sport Vlaanderen, kan genieten van een terugbetaling.

Ieder ziekenfonds heeft zijn eigenheid (verschillend per provincie/regio/kantoor) in het al of niet tegemoetkomen in het lidgeld van uw zwemclub. Zodra uw lidgeld voldaan is, ontvangt u dit formulier automatisch via e-mail van BZC.

Naar bovenste gedeelte pagina swipen